Kort om Trigger Point

Ved triggerpunktmassage trykker behandleren let eller dybt med fingrene på triggerpunkter i klientens muskler og bindevævet omkring dem.
Det påvirker klientens nervesystem og får kroppen til at udskille forskellige stoffer (endorfin, histamin osv.).

Disse stoffer lindrer smerter, gør musklerne smidige og gør det lettere for væske at strømme gennem blodkarrene.

Trigger Point Terapi er en massageform

Som specielt er rettet mod musklernes bindevæv.
Det er en meget blid form for massage, der foregår med ganske lette tryk på bindevævets kontaktpunkter.
(Trigger Point). Hvis en muskel er stram, kan dette i nogle tilfælde skyldes at muskelhinden (bindevævet) omkring musklen er stram.
En Trigger point behandling kan ved lette tryk på specifikke kontaktpunkter løsne op for disse spændinger.
hvor musklen blødes op og igen bliver "slap".

Triggerpoint bygger på den amerikanske læge, Janet G. Travells opdagelser af punkterne. Myofasciale triggerpunkter er et net af hypersensitive og ømme punkter, der ligger i kroppens spændte muskelfibre og er en meget udbredt årsag til smerter udløst fra bevægeapparatet.

I 75 % af smertetilfælde i kroppen er trigger points enten hovedårsagen til problemet eller ofte en del af det!

Trigger points forårsager også hovedpine, migræne, symptomerne fra carpal tunnel syndrome, mange former for led problemer, svimmelhed, balance problemer, kvalme, halsbrand, falske hjerte smerter, hjertearytmi og det kan ligeledes være grunden til kolik hos de helt små, ufrivillig natlig vandladning, kronisk træthed og meget mere!

Triggerpunkter har en tendens til at udsende smerter efter et unikt mønster, der er karakteristisk for det enkelte triggerpunkt. Punkterne kan forårsages af traumer, men det kan også skyldes gentagne belastninger, uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og stress.

Et triggerpunkt har smerte reference til et fjernereliggende områder og når et triggerpunkt behandles kan der mærkes en strålende smerte ud i reference området. Derudover vil det kunne føles som en prikken og stikken samt varme og kulde i huden. Smerten vil som regel aftage sig under behandlingen og musklerne i området vil slappe af

Besøg os på Facebook!

Facebook Image

kanalstræde 8