Tens-behandling

Medicinfri smertelindring:

TENS er en enkel og praktisk behandlingsmetode, som kan lindre både akutte og kroniske smerter.

Selvom metoden er forholdsvis ny i sin nuværende form er den videnskabeligt veldokumenteret og anvendes af fysioterapeuter og smerteklinikker verden over.

TENS frembringer specielt udformede elektriske impulser, som via ledninger og selvklæbende elektroder føres hen til det smertende sted. Når impulserne trænger gennem huden og stimulerer de underliggende nervebaner blokeres smerteopfattelsen, og samtidigt aktiveres kroppens eget naturlige smerteforsvar, idet smertedæmpende stoffer (endorfiner og encephaliner) frigøres fra nervebanerne. TENS virker således både ved at ændre smerteopfattelsen og ved at forhøje ens smertetærskel.

TENS bliver anvendt mod mange forskellige former for smerter, for eks. smerter i ryg og led, sportsskader, fantomsmerter, iskias, helvedesild, tennis-albuer og menstruationssmerter, samt ved mange andre tilstande, såsom køresyge og kvalme, stress og søvnløshed.

De fleste mennesker kan opnå en næsten øjeblikkelig smertelindring med TENS. Samtidigt kan man reducere sit forbrug af smertestillende

midler og på den måde føle sig sundere og bedre tilpas.

Enkelte oplever først det afslappende velvære efter flere behandlinger, da virkningen har en tendens til at forstærkes med brugen.

TENS (eller TNS) står for Transkutan Elektrisk Nerve Stimulation, altså elektrisk nervestimulering gennem huden.

Ved at sende specielt udformede elektriske impulser gennem huden og ind mod nervebanerne kan man dels blokere for de egentlige

smerteimpulser, dels aktivere kroppens naturlige smerteforsvar.

En normal Tens behandling forgår over flere gange for bedst mulig resultat

Dokumentation for virkning ved slidgigt :

Forskere fra den velansete Cochrane organisation har foretaget en systematisk vurdering af virkningen af TENS på slidgigt i knæ.

Cochrane-analysen viser en smertelindrende virkning i det slidgigtramte knæ ved behandling med både konventionel og akupunktur-lignende TENS.

De foreliggende oplysninger tyder på, at behandlingen med TENS bør være á minimum 4 ugers varighed for at have en sådan symptomlindrende virkning ved slidgigt.

Forskerne konkluderer, at TENS måske kan anvendes som et alternativ til smertelindrende behandling ved slidgigt i knæet. Dog bør der foretages flere videnskabelige undersøgelser af bedre kvalitet samt af længere varighed for endeligt at konkludere virkningen af TENS i behandlingen af slidgigt i knæ.

(Kilde: Gigtforeningen)

Behandling : nedre ryg / lænd smerter

Behandling : kronisk Tennisalbue

Besøg os på Facebook!